Waze není navigace pro nákladní auta
Jako řidiči osobních aut jsme zvyklí používat Waze vzhledem k aktuálním informacím z dopravy, je nás hodně a proto dokáže včas upozornit na problémy nebo navrhnout alternativní trasu. V nastavení Waze jsou ale mezi dodatečnými možnostmi jen volby pro taxi a motorky, ne pro náklaďáky.
Google Maps není navigace pro kamiony
Podobným způsobem, jen s o něco menším počtem uživatelů na silnici mohou včas informovat řidiče Google Mapy o dopravní situaci, ale také nevarují řidiče větších strojů před výškou nebo nosností mostů, zákazovými značkami pro jejich vjezd. Spořiví řidiči si dohledávají detailní informace k dojezdu například na StreetView, to má ale často zastaralé fotografie.
Fyzické navigace pro tahače a další náklaďáky
Ještě před výše uvedenými aplikacemi byly na trhu klasické navigace s pravidelně aktualizovanými mapovými podklady, byť bez aktuálních informací z dopravy. Statické radary se, podobně jako u autokamer, ve formě databáze dají nahrát do systému, ale on-line propojení obvykle není k dispozici.
Přesto jsou truck navigace správným řešením pro nákladní dopravu, je možné v nich zadat výšku, šířku, délku a hmotnost soupravy, omezení pro vjezd s nebezpečnými látkami a další. Jejich využití dává smysl i v kombinaci s výše uvedenými aplikacemi pro kontrolu průjezdnosti trasy a případné alternativní plánování.
Známý je TomTom GO, Garmin dēzl, v našich podmínkách i například Mio Spirit 7770 LM Truck nebo Navitel E777 Truck.
Softwarové navigace pro kamiony a trucky
Velký podíl mají aplikace pro telefony, lépe tablety, které mají profesionální vlastnosti, jsou to například Sygic Truck, Eurowag (dříve Road Lords), PTV Navigator a další. Podíváme se na ně podrobně v samostatných příspěvcích.